L’escola Joan Maragall potencia els espais d’aprenentatge a l’Educació Infantil

“Grans artistes”, “Descobrim llums i ombres”, “Toca-Toca” són diversos espais educatius on les nenes i els nens d'Educació Infantil del Joan Maragall esdevenen protagonistes del seu aprenentatge. Les aules es transformen en espais i activitats on les mestres faciliten contextos, amb materials i espais, que permeten a l’infant construir el seu propi coneixement: “les educadores som observadores, acompanyants i canalitzadores de la seva creativitat”, expliquen des de Coordinació de Cicle.

Autor de totes les fotos "Espais d'Aprenentatge": Pere Ferrer

Per exemple, a l’espai “Descobrim llums i ombres”, l'experimentació amb els objectes des de la foscor provoca en els infants un estímul diferent que mou les seves estructures de pensament i permet desenvolupar la imaginació. Taula de llums, retroprojector, bombetes, leds i llanternes creen un ambient màgic dins la sala que propicia el redescobriment de les formes, les textures i els colors.
Una altra activitat que agrada molt és “Petits constructors”, on els infants exploren, creen, manipulen i experimenten amb materials com caixes de cartó, cilindres, cons, pedres o plàstic de bombolles. “Aprofitem la relació entre les construccions i molts conceptes matemàtics per treballar aquests continguts de manera manipulativa i significativa per a l’infant”, assegura l’equip de mestres. 

L’infant, en el centre de l’aprenentatge

Basada en la pedagogia de Reggio Emilia, es tracta d’una metodologia activa, que facilita l’aprenentatge integral i global en contraposició a la tradicional divisió en àrees o assignatures, i que  supera el paradigma de la mestra com a únic transmissor de coneixements dins de l’aula. 

Les emocions tenen un paper clau en aquest tipus d’aprenentatge. Des de l’escola es promouen espais on l’infant se senti escoltat i a la vegada pugui emocionar-se i expressar-se lliurement. A través de “Fem teatre” es facilita l’expressió de sentiments i emocions, i es potencia l’expressió oral i corporal de l’alumnat. 
Es tracta d’una metodologia on cada escolar segueix el seu ritme i els seus interessos, i alhora propicia que sigui el protagonista del seu propi aprenentatge​. L’espai “Som científics” suposa el primer contacte amb el món de la ciència de forma experimental i lliure. Els infants investiguen, observen, fan deduccions i elaboren les primeres hipòtesis. És un espai per plantejar-se preguntes i construir camins per cercar les respostes.



“Tot jugant”, on es promou el pensament creatiu; “Fils i Cordills”, on desenvolupen psicomotricitat fina i de manera lúdica s’apropen al món de la lectoescriptura; i “TocaToca”, on es fomenten habilitats sensorials i on també amplien el seu vocabulari posant nom a tot allò que perceben a través del tacte, són altres espais d’aprenentatge que comparteixen les nenes i els nens del Cicle Infantil de l’escola Joan Maragall.




































Comentaris